Välkommen till

Billsta Trafikskola

Moped klass 1 (AM)

Information till dig som ska ta AM-Körkort på Billsta Trafikskola

Här följer en kort sammanfattning av utbildningen på vår trafikskola

Du som tar AM- körkort deltar på 8 timmar obligatorisk lärarledd teori. Tiderna för teorin får du när du bokar utbildningen. Pluggar gör du i böcker eller via Teoricentralen.se, där finns det mesta som du kan behöva på sin resa mot körkortet – från att plugga teori och göra övningar och tester till att se dina bokade teori/körlektioner.

När du har körkortstillstånd och en ålder av minst 14 år och 9 månader så planerar vi in det praktiska som ska vara minst 4 timmar. Vid första tillfället kör vi på manöverbana där vi övar bromsteknik, krypkörning och körning i trafiksituationer. Sedan är det två tillfällen där vi övar i den verkliga trafiken. Har du aldrig kört moped eller har svårt med körningen kan extra körlektioner behövas.

Körkortstillstånd ska du visa vid kursstart. Dessutom måste du ha det för att få övningsköra på trafikskolan och för att kunna göra teoriprovet hos Trafikverket. Detta ansöker du om på www.transportstyrelsen.se

Giltig Legitimation ska du visa vid kursstart. Du måste även visa upp legitimation när du ska göra teoriprovet hos Trafikverket och när du ska hämta ut ditt körkort. Legitimation/ID-kort eller Pass kan du göra på polisstationen. Legitimation/ID-kort kan du även göra på Skatteverket eller så kanske din bank kan hjälpa till med det.

Krav för att vi skall registrera dig som godkänd hos Transportstyrelsen

Du ska ha varit närvarande på de obligatoriska lärarledda teorilektionerna.
På Teoricentralen ska du ha 100% i digitala teoriboken och du ska vara godkänd på minst 4 sluttest

(OBS! Är du inte klar med teorin på Teoricentralen vid sista körlektionen måste du meddela oss när du är klar). Du ska vara godkänd på körningen av trafiklärare. När du är godkänd både teoretiskt och praktiskt så registrerar vi dig hos Transportstyrelsen, vilket ger dig rätt att göra teoriprovet hos Trafikverket.

Kunskapsprov

Provet bokar du genom att logga in på www.trafikverket.se eller genom att ringa Trafikverket på 0771-17 18 19.  För att få göra provet måste du vara 15 år fyllda och registrerad godkänd av oss hos Transportstyrelsen. Provet består av 70 kryssfrågor där ett svarsalternativ är rätt. För att bli godkänd måste du ha svarat rätt på minst 52 frågor. Efter genomförd utbildning och godkänt prov utfärdas ditt körkort.

OBS! Vid teoriprovet ska du vara på plats minst 30 minuter innan utsatt provtid. Detta för fotot som ska pryda ditt körkort ska tas och du ska visa en giltig legitimation med välliknande foto.

Provort

Teoriprovet kan du göra i Sollefteå, oftast tisdagar jämna veckor. Önskar du skriva vid annat tillfälle får du åka till t ex Örnsköldsvik, Sundsvall, Härnösand eller Östersund där Trafikverket har kontor.

Innehåll

I utbildningen ingår digital AM-teori, lärarledda teorilektioner, 4 timmars körträning med trafiklärare.

Rutiner vid körlektioner och körning på manöverbana

Hjälm och heltäckande klädsel (även handskar) är ett krav för att få köra, har man inte egen utrustning så går det bra att låna på trafikskolan, kom då lite tidigare så hjälper vi dig med det. Kom i god tid till körlektionerna, kommer du sent eller missar en lektion får du köpa extra lektioner till fullt pris. Manöverbanan gör på flygfältet i Långsele dit du tar dig själv, övrig körning utgår från trafikskolan.

Köpt kurs kan endast ombokas, ej avbokas!

Här finns mer information om behörigheten AM >>

Välkommen till oss på Billsta Trafikskola
Mattias, Markus, Charlotta, Denise & Peter

Moped klass 1 (AM-körkort) 6500:-
Extra körlektion (50 min) 700:-

Nyheter & Erbjudanden

Trafikskolan är kontantfri.

Risk2 (Halkbana) bokar du med din trafiklärare!
Inte elev hos oss? Då kan du boka privat på:
halkbananlangsele.se

Boka boende på vårt vandrarhem, priser hittar ni här.

Är du osäker hur stor släpvagn du får dra efter din bil.
Klicka här för att komma till släpvagnskalkylatorn.

Blanketter - Körkortstillstånd

Beställ blanketter här för alla behörigheter
Ifyllda blanketter skickar du in till:
Transportstyrelsen, 701 97 Örebro.

Trafikskolans öppettider:

Mån – Tors: 07:00 – 16:10
Fre: 07:00 – 12:45

Receptionens öppettider

Mån – Tors 10.00-13:30                                            Fre 11:00-13:30

Tel: 0620-151 20
E-post: info@billstatrafikskola.se

Ser du under resp. utbildning eller kurs.