Välkommen till

Billsta Trafikskola

Tung Lastbil med tungt släp (CE)

Utbildningen består av två delar, en teoretisk och en praktisk del.

Teoriutbildningen syftar till att ge dig tillräckliga grundkunskaper för att du ska klara dig som lastbilsförare.
Den leder samtidigt till att du ska klara Trafikverkets teoriprov. För att klara provet behöver du också repetera grundteori eftersom det kommer på provet.

Pluggar gör du i böcker eller via Elevcentralen

Via elevcentralen.se eller appen Körkort nu med Elevcentralen finns det mesta som du kan behöva på sin resa mot körkortet – från att plugga teori och göra övningar och tester till att boka körlektioner, direkt i appen.

Appen kan laddas ner kostnadsfritt hos App Store och Google Play för att prova på vissa funktioner, du köper sedan hela innehållet via oss.

I det digitala materialet får du tillgång till teori, sammanlagt tusentals instuderingsfrågor, övningar, 100-tals bilder och filmer – allt för resan mot körkort.

Den praktiska utbildningen syftar till att du ska lära dig att köra en riktig lastbil under realistiska förhållanden.
Du får samtidigt lära dig hur lastbilen fungerar rent tekniskt. Det är viktigt att du som förare skall kunna sköta om ditt fordon.
Det praktiska provet består av en säkerhetskontroll och en funktionsbeskrivning som du ska klara först, och sedan får du köra stads- och landsvägskörning. Vid övningskörning använder vi vår Scania P380 och varje körlektion är 90min.

Körkorttillstånd
För att kunna övningsköra och genomföra prov vid Trafikverket krävs ett körkortstillstånd. Länk för beställning av blanketter för ansökan om körkortstillstånd och läkarintyg finns på vår hemsida under blanketter.

Läkarintyg
Elever som är inskrivna på trafikskolan har möjlighet att gör sin läkarundersökning på trafikskolan. När ansökan är ifylld skickas den till Transportstyrelsen som handlägger ansökan om körkortstillstånd.

C & CE-körkort Prislista från 2022-03-10

Elevcentralen Digitalt 2500:-
I detta paket ingår:
Ett interaktivt studiematerial där du kan läsa/lyssna på texter, se filmer, arbeta med övningar. Teorifrågor via Elevcentralen.
Göra snabb- anpassade- och sluttester.
Tillgång till datorerna på trafikskolan för att studera teori.
Elevevcentralen med böcker 2500:-
I detta paket ingår:
Körlektion CE 90 minuter 2800:-
Simulator Lastbil C-CE 50 minuter 400:-
Simulator Lastbil C-CE 5*50 minuter 1700:-
Köra lastbil 800:-
Körkortsboken 400:-
Elevcentralen frågor CE 1600:-
Läkarundersökning 1600:-
Biträde vid prov, lastbil & Släp 2800:-

* I detta paket ingår: Trafikens grunder, Köra lastbil, Repetera grunderna, Vägmärken och vägmarkeringar, Vägmärkesförteckning och Vägmärkestest. Tillsammans med ditt bokmaterial arbetar du med teorifrågor via Elevcentralen, där kan du även göra snabb-, anpassade-, och sluttester.

Bokning
Bokning sker på internet via elevcentralen.se, välj boka körlektion. Vi har även en dator framme på trafikskolan så har ni vägarna förbi eller saknar internet hemma så går ni in och bokar era körlektioner där. Kan man inte ta sig ner till trafikskolan eller ut på internet så kan man ringa till Lotta på kontoret mellan kl 08.00-12.00 på förmiddagen, det går även att prova ringa andra tider under dagen men då är risken stor att vi är ute i bilarna.

Missad Körlektion
Missar du körlektionen debiteras du hela kostaden.

Betalningsrutiner

• Betalning sker på kontoret, helst mellan kl 08.00 och 12.00. Betalningen sker helst med kort.
  • Teoripaketet skall betalas senast vid första teorilektionen.
  • Halkbanan skall betalas innan halkbaneutbildning kan ske.
  • Körlektioner skall vara betalda innan körning.
  • Alla eventuella skulder måste vara reglerade innan uppkörningen kan ske.

Teoriprov
Minsta kravet för att få skriva upp på trafikverket är att du skall ha klarat sluttestet på datorn, senast en vecka innan teoriprovet.

Finansiering
Vi kan erbjuda dig räntefritt lån via Wasa kredit. Vi tar ut en administrativ avgift på 100:-

Basvillkor

• Vara 18år fyllda
  • Fast inkomst av tjänst eller pension, lägst 160000 per år
  • Inga betalningsanmärkningar
  • Mantalsskriven i Sverige sedan minst 3 år

Kontakta trafikskolan för mer information!

Nyheter & Erbjudanden

Trafikskolan är kontantfri.

Risk2 (Halkbana) bokar du med din trafiklärare!
Inte elev hos oss? Då kan du boka privat på:
halkbananlangsele.se

Boka boende på vårt vandrarhem, priser hittar ni här.

Är du osäker hur stor släpvagn du får dra efter din bil.
Klicka här för att komma till släpvagnskalkylatorn.

Trafikskolans öppettider:

Mån – Tors: 07:00 – 16:10
Fre: 07:00 – 12:45

Receptionens öppettider kommer att variera fram till mitten av januari, men du når oss alltid via mail

Tel: 0620-151 20
E-post: info@billstatrafikskola.se

Blanketter - Körkortstillstånd

Beställ blanketter här för alla behörigheter
Ifyllda blanketter skickar du in till:
Transportstyrelsen, 701 97 Örebro.

Ser du under resp. utbildning eller kurs.